لیلا کوچک زاده | شهرآرانیوز - پس از همهگیری ویروس کرونا در جهان جشنوارههای هنری متعددی با این موضوع برگزار شد «گردشگری در روزهای ویروس کرونا» در ترکیه نیز یکی از همین جشنوارهها بود. جشنواره کارتون توریسم ترکیه که سالهاست برگزار میشود امسال مانند خیلی از رویدادهای هنری دیگر با موضوع کرونا ویروس فراخوان داد و عفت امجدی پور کارتونیست مشهدی، توانست مقام نخست این جشنواره را کسب کند.
او که فعالیت هنریاش در زمینه
کارتون، کاریکاتور را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده تا کنون به موفقیتهای چشمگیری در جشنوارههای معتبر داخلی و خارجی دست یافته است. این کارتونیست جوان مشهدی از سال گذشته و با گسترش ویروس کووید ۱۹ بازهم دستبهقلم شده و با همین موضوع، اندیشه و نظر خود را به تصویر کشیده است. در کارتون برگزیده او در «گردشگری در روزهای ویروس کرونا» نیز، ویروسهای سبزرنگ کرونا، زیر چرخهای چمدان یک گردشگر، روی زمین، رد به جا گذاشتهاند. درباره این اثر که آخرین افتخارآفرینی بینالمللی اوست با امجدیپور به گپوگفت پرداختهایم.
شما با گسترش ویروس کرونا، چند اثر دیگر هم داشته اید که آنها نیز در جشنوارهها برگزیده شده اند. سرچشمه این نگاه شما از کجاست؟
کارتون «چمدان و ویروس» را با شروع کرونا و برای انتقاد از سفررفتن که موجب انتشار ویروس میشد، به صورت خودجوش کار کردم و برای ارسال به جشنوارهای یا پذیرش سفارش نبوده است. آن را برای جشنوارههای دیگر هم فرستاده بودم و در عابرگالری بولوار هاشمیه هم نمایش داده شد. خوب از سال گذشته تا کنون تیترهای «سفر نروید» یا «در خانه بمانید» در رأس اخبار قرار گرفته اند و من هم به آنها واکنش نشان دادم. چون درهرصورت بخش زیادی از سوژه هایم را از اخبار، پیدا میکنم. برای اتفاقهای خبرسازی مثل کرونا، بحران محیط زیست، مهاجرت یا زمانی که کودک همسری بحث داغی بود و البته هنوز هم وجود دارد، کارتون کشیدم. اما برای ایده یابی، فیلم دیدن، داستان خواندن و ... هم تصویر در ذهنم میسازد.
به نظر شما واکنش کارتونیست ها، درباره موضوعهای پربسامد روز چگونه است؟
کارتونیست ها، جزو اولین کسانی هستند که به مسائل روز واکنش نشان میدهند و منتقد مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هستند. البته همیشه هم نقد نیست، اما جاهایی این نگاه لازم است. خود من هم بیشتر در فضاهای اجتماعی و فرهنگی و با کارهای جدی، به سمت راهکار دادن پیش میروم. البته گاهی هم آن فضا را نقد میکنم.
به نظر میرسد در کارتون «چمدان و ویروس»، بیشتر از اجرا، ایده شما مورد توجه داوران قرار گرفته است. درواقع به سادگی، اما با هوشیاری، ویروسهای به جا مانده از یک سفر را به تصویر کشیده اید. نظر خودتان در این باره چیست؟
به نظر من ایده و اجرا باید پابه پای هم بالا بیایند تا کار دیده شود و من نسبتش را با هم مساوی میدانم. اما در بعضی مواقع ایده خود نمایی میکند و جلوتر است و در بعضی مواقع اجرای اثر.
شما در گفت وگویی مطرح کرده بودید که با کارتون بیشتر میتوان شرایط بحرانی مانند محیط زیست، امنیت کودکان و اپیدمی هایی، چون کرونا را، به تصویر کشید. کمی در این باره توضیح بدهید.
خوب این به ویژگیهای کارتون برمی گردد. اگر کاریکاتور را بیشتر موضوع اغراق در چهره در نظر بگیریم، با کارتون میتوان روایت را به تصویر کشید و پیام را به مخاطب رساند. یکی از دلایلی که من از نقاشی به سمت کارتون رفتم، همین موضوع بود. به نظرم با روایتی از جنس کارتون، بهتر میتوان حرف را به مخاطب رساند.
چقدر کارتونیستهای ایرانی در به تصویرکشیدن بحران کرونا در جهان، نقش ایفا کرده اند و دیده شده اند؟
در همین جشنواره توریسم ترکیه که یکی از معتبرترین جشنوارههای بین المللی است، ۷۰۴ هنرمند از ۶۶ کشور جهان، بیشتر از هزار اثر با موضوع «گردشگری در روزهای کرونا ویروس» فرستاده اند. اما سه برگزیده بخش اصلی جشنواره ایرانی بودند. همین موضوع نشان میدهد که هنرمندان ما و نگاهشان تا چه اندازه دیده میشود و اهمیت دارد.
بهترین فضا را برای نمایش آثارتان کجا میدانید؟
من در اینستاگرام کارهایم را بارگذاری میکنم. در جشنوارهها هم شرکت میکنم. اما جایگاه اصلی کارتون در مطبوعات است. چون مردم به عنوان مخاطبان اصلی مطبوعات، میتوانند این آثار را ببینند و نظر بدهند. به نظر من بودن کارتون یا کاریکاتور در کنار نوشتار، آن را لذت بخشتر و از طرفی پیام را به مخاطب بهتر منتقل میکند.
برای دیدن تصاویر در اندازه واقعی روی آنها کلیک کنید